Årets affärsbank 2019:

Tronskifte och fördel SEB

SEB erövrar titeln ”Årets affärsbank” när Finansbarometern för sjuttonde året i rad låter de största företagen ranka sina favoritbanker. Man gör det strax före Handelsbanken, som abonnerat på utmärkelsen hela 10-talet.

I undersökningen Finansbarometern har analysföretaget Eastbrook för sjuttonde året i rad låtit besluts-fattare från landets företag ranka de affärsbanker man anlitar.
Service och bemötande och kvaliteten på e-tjänsterna är några av de faktorer som anses viktigast när företagen väljer bank.

SEB har haft en stabil och positiv trend under många år. Samtidigt tappar Handelsbanken något i kundnöjdhet jämfört med ifjol och detta räcker alltså för att SEB ska gå om och få ett något högre totalbetyg.

En förklaring till att SEB ligger i topp är att man länge premierats av kunderna för kvaliteten på e-tjänsterna. I år ökar det betyget dessutom rejält. Däremot tappar man något när det gäller kvaliteten på rådgivningen, där istället Handelbanken rankas högst.

I årets mätning är det annars attityden till Danske Bank respektive Nordea som förändrats mest hos de större företagen. Danske Bank tappar ordentligt – framförallt på kvaliteten på rådgivningen. Nordea gör däremot en dramatisk klättring efter många år i nerförsbacke.

Läs mer om Finansbarometern!

För mer info kontakta Kristian Sundberg:

E-mail: kristian.sundberg@eastbrook.se

Telefon: 070-661 85 95