KS_17

Utmärkelser 2023

Handelsbanken bibehåller sin position som landets populäraste affärsbank bland de små och medelstora företagen. Återigen hamnar man i topp, strax före SEB, i Finansbarometerns årliga ranking. Men oroliga tider bidrar till att småföretagens betyg faller.

Handelsbanken tilldelas i år båda utmärkelserna ”Årets affärsbank” och ”Sveriges småföretagsbank”.

Ända sedan starten 2003 har analysföretaget Eastbrook via Finansbarometern årligen låtit beslutsfattare från landets företag betygsätta de banker man anlitar. Cirka 1 300 företag har medverkat i årets undersökning.

Källa: Eastbrook, Finansbarometern

Finansbarometern ligger också till grund för de två utmärkelser som Eastbrook presenterar varje år. Den ena är ”Årets affärsbank”, som bygger på omdömen från företag med fler än 100 anställda eller mer än 100 miljoner kronor i omsättning. Den andra, ”Sveriges småföretagsbank”, fokuserar på de minsta kunderna och baseras på omdömen från företag med färre än 20 anställda.

Service och bemötande och kvaliteten på e-tjänster är några av de faktorer som anses viktigast när företagen väljer bank.

Den oroliga omvärlden gör sig påmind i årets mätning. Rysslands angrepp på Ukraina, ett högt inflationstryck, vikande konjunktur och den svaga kronan skakar många företag i grunden och detta påverkar också hur man ser på sina banker. Bland de allra minsta kunderna blir det sänkta omdömen över nästan hela linjen. Undantaget är Nordea som ligger kvar på samma betyg som ifjol.

– När osäkerheten sprider sig vet vi sedan tidigare att detta också färgar relationen till banken. På kort sikt driver det kundnöjdheten i branschen nedåt, säger Kristian Sundberg, VD för Eastrbrook.

Men även ur ett längre perspektiv faller de mindre företagskundernas betyg på sina affärsbanker generellt sett. Detta har snarare med den digitala omställningen att göra. När man i allt högre utsträckning enbart möter banken via e-tjänster tenderar också kundrelationerna att bli svagare, vilket i sin tur bruka medför lägre kundnöjdhet. Detta är en utmaning för hela branschen framöver.

Kristian Sundberg, Finansbarometern, delar ut årets utmärkelser till Marie Strandberg och Thomas Hernbäck från Handelsbanken

För drygt tio år sedan var spridningen bankerna emellan väsentlig i Finansbarometerns ranking av småföretagens favoritbanker. Sedan dess har avståndet minskat och trendkurvorna tycks vara på väg att konvergera. Handelsbanken och SEB har backat något under senare år, medan Nordea, som länge abonnerade på jumboplatsen, har rört sig uppåt i fältet.

Då erbjudandet och sättet att leverera traditionella banktjänster på historiskt sett varit tämligen likvärdiga hos de olika bankerna, är det ”Service och bemötande” som varit en av de mest avgörande parametrarna för hur nöjda kunderna upplever sig vara. I framtiden kommer den digitala aspekten av banken i allt högre grad vara synonym med hela kundupplevelsen och det är den som bäst lyckas med sin digitala omställning som också får nöjdast kunder.

Trots en del turbulens och rörelse lyckas Handelsbanken alltså även i år knipa Finansbarometerns båda utmärkelser – ”Årets affärsbank” respektive ”Sveriges småföretagsbank”.

– Trots att man skurit en del i kontorsnätet så uppskattas fortfarande Handelsbankens personliga service och professionella bemötande av företagen. Samtidigt premieras man också för sin digitala tjänster, som kunderna upplever som bra, säger Kristian Sundberg, VD för Eastbrook.

Läs mer om Finansbarometern!

För mer info kontakta Kristian Sundberg:

E-mail: kristian.sundberg@eastbrook.se

Telefon: 070-661 85 95

Läs mer om IT-lönebarometern!

IT-lönebarometern är en omfattande årlig kartlägganing av löner, bonusar och andra ersättningar bland landets IT-kompetens.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Få nyheter om och analyser av löneutvecklingen för IT-proffs.