Sveriges småföretagsbank 2019:

Swedbank rasar

Utmärkelsen ”Sveriges småföretagsbank” går för åttonde året i rad till Handelsbanken, som fortfarande har ett imponerande avstånd till konkurrenterna. Det står kart när  Finansbarometern för sjuttonde året i rad låter företag med färre än 20 anställda ranka sina banker

Handelsbankens traditionella modell med djup lokal förankring, omfattande kontorsnät och decentraliserad filosofi premieras alltjämt av bankens kunder. De minsta företagen i synnerhet uppskattar det personliga bemötandet och att det mesta är sig likt sedan tidigare.

Dessutom har man lyckats etablera e-tjänster på en nivå som kunderna uppskattar. Inte minst har man lanserat sina affärstjänster där man erbjuder ett bredare och integrerat ekosystem av tjänster riktade till småföretag,

– Det är definitivt steg i rätt riktning. I takt med att den digitala logiken skapar helt nya kundbehov måste bankerna återuppfinna sina egna affärsmodeller, säger Kristian Sundberg, VD för Eastbrook.

På småföretagssidan har annars branschen som helhet en lång rad år av minskad kundnöjdhet bakom sig. Undantaget har varit just Handelsbanken, som istället hållit en stabil och hög nivå. Möjligen anas nu ett trendbrott när ett par av de andra storbankerna tar ett rejält kliv uppåt i årets mätning.

SEB ökar dramatiskt, men även Nordea kan ha brutit sin mångåriga förbannelse som ständigt dalande stjärna på småföretagshimlen. Den nordiska bankjätten har på senare år haft en genuin ambition att möta behoven från de minsta företagen på ett sätt som man inte hade tidigare.

– Nordea har under en rad år omgivits av negativ publicitet – en del självförvållat, en del oförtjänt. Nu är det istället Danske Bank och Swedbank som hamnat i skottgluggen, vilket kan ge Nordea skjuts uppåt, menar Kristian Sundberg.

Swedbank får i år ett totalt katastrofalt underbetyg av småföretagen. Kundernas dom över Swedbank i köivattnet av penningtvättskandalen är hård och aldrig tidigiare i Finansbarometerns 17-åriga historia har någon bank tappat lika mycket – minus 0,17 i kundnöjdhetsindex.

Läs mer om Finansbarometern!

För mer info kontakta Kristian Sundberg:

E-mail: kristian.sundberg@eastbrook.se

Telefon: 070-661 85 95